JÄVLA HÖGSKOLAN I GÄVLE!

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH.

Sitter och söker runt förfullt på internet på läkemedelsräkning A - tentor. Alltså gamla tentor som andra elever och sjuksköterskor har haft under åren i vårt avlånga land.
INGEN TENTA SOM JAG HAR HITTAT MOTSVARAR DEN VI HADE IDAG! Plus att tentan som vi hade idag inte alls var lik dom övningstentor som han hade lagt ut på BlackBoard. Fy faan!

Gävle Högskola fortsätter bara att göra mig besviken för varje bit/del som går.

1 jävla fucking fel på tent-fan = underkänd. Detta kommer jag leva med i 1 månad tills jag har en ny chans - jävlar om det inte blir det vi har pluggat på då alltså!!!!!

//Irriterad student.

ps, så har jag fel på mitt tele2-comviq nu också!!


EXEMPEL MED FACIT PÅ DET SOM VI SKULLE HA PROV PÅ SOM KANPPT VAR MED (OBS, utan miniräknare!):

Uppgift 2   (1 poäng)

Erik Svensson har pseudokrupp och får vid ankomsten till sjukhus 14 tabletter Betapred

med styrkan 0,5 mg.

Hur mycket verksam substans, uttryckt i mg, får Erik?   7 mg

Uppgift 3   (1 poäng)

Diklofenak är ett inflammationsdämpande läkemedel med analgetisk och antipyretisk effekt. Läkemedlet finns bland annat som suppositorium med en styrka av 50 mg. Enligt FASS är högsta rekommenderade dygnsdos vid artros 150 mg.

Hur många suppositorier av den angivna styrkan kan ges till patienten per dygn?   3 supp

Uppgift 4   (1 poäng)

Niklas är 8 år och har hjärtfel. Niklas behandlas med tablett Digoxin 0,13 mg/tablett, 65 µg en gång dagligen.

Hur många tabletter får Niklas varje dag?      ½ tablett

Uppgift 5   (1 poäng)

Till en patient med förstoppning ordineras 15 ml oral lösning Laktulos Recip 670 mg/ml.

Hur många gram får patienten?  10,05 g

Uppgift 6   (1 poäng)

Till en patient med lungödem ska Du ge injektion Furix 10 mg/ml, 80 mg intravenöst.

Hur många ml injicerar Du?       8 ml


Kommentarer
Postat av: Tele2

Hej Linda,



Vi hoppas ditt Tele2/Comviq är igång och fungerar igen men annars får du gärna kontakta mig.



Med vänliga hälsningar



Michaela Lindell, Tele2



[email protected]

2011-12-21 @ 16:25:29
Postat av: LindaSöder : )

Hej!



Jag hade problem i ca. 2 dagar - men jag var inte själv om det bland mina vänner och familj. Men nu tror jag det fungerar som vanligt igen. Har inte haft något problem med det idag i alla fall!

Var busväder i måndags, tror det berodde på det att täckningen låg nere.



Tack för din kommentar, tar kontakt nästa gång det krånglar under en längre tid! :)

2011-12-21 @ 17:37:53
URL: http://cyberface.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0