Min praktikplats

Hejsan!

Idag fick vi reda på vart vi skulle vara på vår VFU (praktik). Vi fick inte välja själv, men jag hade nog tur som fick detta ställe (istället för typ hudik, söderhamn, bollnäs o.s.v..):

Rehabavdelning 70 i Sandviken

Avdelning 70 är en del av Rehabiliteringsmedicin, avdelningen ligger på sjukhuset i Sandviken. Teamet består av arbetsterapeuter, arbetsterapibiträde, fritidsledare, kurator, läkare, psykologer, rehabassistent, sjukgymnaster, logoped, logopedassistent, sjuksköterskor och undersköterskor.

Till avdelning 70 kommer patienter med allt från mycket lätta till mycket svåra hjärnskador. De flesta kommer som relativt nyinsjuknade direkt från någon annan vårdavdelning medan en del kommer i ett senare skede.

På avdelningen vårdas förutom hjärnskadadepatienter även patienter med ryggmärgsskada samt personer med andra neurologiska sjukdomar och skador.

Under den första tiden på avdelningen genomförs en kartläggning av patientens bakgrund, resurser och hinder för att en individuellt anpassad rehabilitering ska kunna planeras. Inom teamet påbörjas samarbetet redan i karltäggningsfasen och det finns dagligen möjlighet att samråda inom teamet.

Rehabiliteringen pågår 24 timmar om dygnet! Alla aktiviteter är viktiga delar i rehabiliteringen. Utöver de schemalagda träningspass och aktiviteter som varje patient har individuellt och i grupp med olika terapeuter. Vårdpersonalen jobbar målinriktat med personlig vård, måltidssituationer, gångträning, social träning m.m. i naturliga situationer under dygnets alla vakna timmar.

Jag kommer inte ha kirurgi, utan ansvar för medicin under denna praktik! :O SPÄNNANDE!
Hoppas jag får en bra handledare och hoppas jag kan få ha praktik med Elene! :)

-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0