Min dag idag = sämst men rolig!

Hejsan!

Nu ska jag berätta om min dag, men det roliga med denna dag var bussresan.
Läs så kommer ni förstå.

Började dagen som vanligt med att gå upp kl. 5, jag kan lova er att jag börjar tröttna på det!
Igår bloggade jag ingenting, för när jag kom hem var klockan runt 16 och jag sov till 19.30 xD
Jag är helt död om dagarna, har man praktik så har man inget liv!

Hur som helst så började jag k. 06.45 idag = JOBBIGT.
När jag kom upp till avdelningen 105 (hjärtavdelningen) ca tjugo i sju var inte min handledare där... men hon kom efter 5 minuter ungefär. Det visade sig att hon skulle gå "korridor" som de brukar säga. Då får man städa, fylla på och beställa varor (TRÅKIGT!).
Så vi skulle kolla om det var någon i gult vårdlag som kunde ha mig, men dom hade fullt.
I rött vårdlag var det bara sjuksköterskor, så jag fick gå med en omvårdnadsjuksköterska som inte gjorde så mycket omvårdnad utan mest bara kolla nålar och gav medicin. Kändes som jag följde efter i en svans bara... när klockan var 8 på morgonen fanns det inget att göra så vi tog fika... jippie.
Hon som jag gick med hette Emma så hon sa till mig "Sitt kvar här i fikarummet du så går jag ut och skriver lite" ... jag satt där i 15 minuter och tänkte "Nä nu jävlar får det väl hända något".
När jag kom ut visade det sig att vi var 3 st undersköterskestudenter och 1 sjuksköterskestudent på avdelningen, vi snor alltså uppgifter av varandra... det är liksom först till kvarn som gäller = tråkigt!
Min handleadre som var korridor gick bara runt runt och pratade med alla om allt och inget.
Jag satt mig vid de andra som heller inte gjorde något... sen gick jag kolla hur man blandade medicin och hur man fixa lite med pic-linen. Men jag kunde ju inte göra Emmas uppgifter... så gick typ bara efter och gjorde INGENTING.
Det var en snygg usk-student på ca 25 år som hette Jonas som går där också, trevlig karl det förutom att det är så sjukt pinsamt att prata med snyggingar xD Men han visste i alla fall vad jag hette och hade hört mig prata om högskolan så det värmde ju i alla fall att han lyssnade, vilket de andra inte verkar göra.
Jag tror jag suttit exakt hela tiden förutom när vi sprang med medicinerna o.s.v...
När det blev dags för lunch klockan 11 gick jag till min handledare:
Jag: Du, det känns som jag bara sitter och inte gör någonting...
Hon: Jaha, vilket praktik vill du ha då?!
Jag: Öh, här?
Hon: Jaha, du menade att du inte hade så mycket att göra nu?
Jag: Nej, det har jag inte. Du går korridor och jag går med en sjuksköterska, jag kan inte göra hennes uppgifter så jag går mest bara runt och kollar och sitter eftersom jag inte kan göra någonting.
Hon: Vill du gå hem eller vadå?
Jag: Ja, om det går bra eftersom jag inte gör så mycket.
Hon: Ja, men vi ses i helgen istället. Vi ska börja träna på att du får gå på larm och sånt själv nästa vecka.

Det är inge svårt att gå på larm, men jag kan inte tyda EKG eller berätta om hjärtoperationer eller medicin mot sånt... Det är sånt de frågar om hela tiden. Så det är DÄRFÖR jag INTE går på larm...
SUUUUUUUUCK. Men jag fick i alla fall gå hem, så måste jag jobba helgen istället.... men då jobbar jag eftermiddag... Enligt usk-Jonas så hände det inte så mycket på helgerna heller. MEN KUL DÅ!
Men jag kan i alla fall inte jobba söndag kväll för då ska jag fixa med min balklänning hemma hos Gerd. Så vi får se om jag får vara ledig eller jobba morgon som min handledare föreslog.

Efter allt snack som gick upp och ner fick jag en trevlig överraskning nere i restaurangen. Det var inte bara Dali som väntade utan Hanna också! Sen kom Ram också... Men han skulle inte äta. Men när jag, Hanna och Dali satt och åt kom Madde! :)
Hanna och Dali skulle fortsätta att jobba så jag och Madde satt och tog en långlunch och pratade en massa. Trevligt!
Madde fick inte sluta tidigt så jag åkte med 13 bussen hem. Det var fullt på bussen, men jag lyckades få en ledig 2-sits-plats för mig själv... TRODDE JAG.
Grejen var att jag fick sitta längst ut om ni förstår vad jag menar eftersom ryggstödet på sätet mot fönstret var trasigt... Men när vi kom till Valbo hoppade det en gubbe på. Det var ledigt på 5 platser på bussen kanske, men vem väljer gubben att sätta sig bredvid? JO MIG! Jag förklarade att stolen var trasig... men han klämde ner sitt arsel bredvid mig ändå. Så jag fick sitta jätteobekvämt hela vägen till Sandviken. JÄVLA SKIT. Och dels så gassade solen på som fan också, bara skit.
Men gubben sa att jag såg snällast ut och han kunde verkligen inte tänka sig att sitta bredvid någon annan än mig.
Ja, det var ju trevligt att höra.
Han pratade om allt mellan himmel och jord... om sin fru, sin uppväxt, bussen, utbildning, kändisar o.s.v...
Sen började han fråga personliga frågor om mig så det kändes lite obekämt... frågor som: Vad jag heter, Vart jag bor, Vad jag vill bli när jag blir stor, Vad jag går för utbildning o.s.v...
Men vi kom in på ett samtalsämne: Dagens samhälle xD Det var en klok gubbe som hade många bra synpunkter och som hade upplevt ett och annat i livet.
Men han tyckte att jag var en bra människa som hade en bra människosyn, och ännu en gång kunde han inte välja någon annan att sitta bredvid. Jag var perfekt för han kunde läsa av människor sa han. Jag var en god människa, och efter vårt samtal så sa han det igen. xD

Skylten "STOPP" i bussen funkade inte men busschaffisen stannade på alla ställen för han visste om det.
Men för säkerhetskull så plingade jag på stopp-knappen. Det stod såklart inte stopp där fram.
Gubben: Men va fan, det står ju inte stopp!?
Jag: Nej, det har det inte gjort för någon... men han stannar ändå...
-gubben börjar damp-plinga på klockan-
Gubben: Åh, det är samma buss som jag åkte med igår!
Jag: Jaha...
-vi börjar närma oss busshållsplatsen-
Gubben: När ska du av då?
Jag: Typ nu, i den här korsningen
Gubben: HALLÅ, STANNA BUSSEN! KNAPPEN FUNGERAR INTE SOM DEN SKA OCH FOLK SKA AV HÄR! STANNA!
-jag höll på dö, folk kanske trodde att han var min farfar eller något, men så var inte fallet! xD

Hur som helst så var det fler som skulle av där jag skulle av.
Och bussen stannade såklart. Jag sa hej då till gubben och kände att det var skönt att komma av bussen... jäklar vad han snackade.... herregud.
Men det var lite roligt ändå att han skrek typ längst bak i bussen åt chaffisen att han skulle stanna för min skull xD

Jag var hemma ca 13.45, så då gick jag och la mig.
Tro det eller ej men stressen var borta så jag kunde slappna av och sov till kl. 18.30! xD
Fattar inte hur det går till, men jag är så jäkla slut om dagarna.
Gick upp och gjorde mat och kollade på tv. Nu sitter jag här och skriver, är ledig imorgon men jobbar helgen som sagt. Men nu kan jag slappna av ikväll och imorgon! SKÖNT.
Snart är praktiken slut, inte många dagar kvar nu, jippie!
Nu ska jag bara slöa, sen titta på Big Brother och snacka med mamma när hon kommer hem från jobbet.


-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0