Onsdag

Hej!

Idag hämtade jag ut mitt körkort på förmiddagen och så var jag och handlade med mamma.
När hon hade åkt till jobbet så började jag plugga, medan jag satt och läse började jag frysa jättemycket så jag la mig i soffan under hästfilten och bara tuppade av på en gång och vaknade 3,5 timmar senare, WTF? Jag känner mig rätt sliten och seg, är inte helt på topp... fan, måste skärpa mig med studierna! Men en sak har jag insett, jag lär mig bättre om jag bara lär mig lite i taget. Jag kan inte sitta i timmar och läsa, det ger inget resultat.
Imorgon ska jag träffa Elene för lite plugg på bibblan här i Sandviken, kanske vissa saker klarnar mer då, vi får se. Men det är i alla fall superbra att plugga ihop för då kan man diskutera och förklara för varandra och tillslut kanske man fattar - om inte annat får man bekräftelse om att man inte är själv om att tycka att högskolestudier är jobbiga xD Haha.

Intresserad av att veta vad vi slysslar med i exempelvis nervsystemet? Här kommer en snabb genomgång:
Aktionspotentialen "åker" i axonet som har en myelinskida med skyddande gliaceller som skyddar. Aktionspotentialen går ner i nervändslutet och Ca2 strömmar in.. Vesikelblåsor i presynapserna skickas ut i cellmembranet --> synapsspalten --> transmittorsubstans till receptorerna. Na+ strömmar in via postsynaptiskt membran via en receptorstyrd jonkanal........................................... ja, det är bara att lära sig en massa och hur det fungerar samt alla detaljer runt om. Exempel: Vad är en gliacell? Vad har den för uppgifter? Hur ser en gliacell ut i en myelinskida? Hur fungerar sjukdomen MS?
Haha, helt otroligt vad en sjuksköterska ska kunna!



-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0