Dålig föreläsning!!!

Hejsan!

Vem är det som är rasist egentligen? Sjukvården? En flirtig person? En iransk kvinna? Media? - Ställ dig frågan i denna föreläsning!

Idag var det helt onödigt att åka in på en föreläsning på högskolan i Gävle.
Föreläsningen hette nåt i stil med "Hälsa och kultur ur ett perspektiv", det var en iransk kvinna som var till oss i klassen och föreläste. Det var mest hur hon såg på den svenska kulturen när hon kom till Sverige och det lät som i stil med detta;

"När jag och min ex-man sökte vård här i Sverige för första gången så fick jag inte träffa en läkare direkt på akutmottagningen, utan det kom en sjuksköterska! Jag vela träffa en läkare, och läkaren kom tillslut. Han sa åt mig att gå hem och vila i 3 dagar och komma tillbaka om det inte blev bättre. Jag mådde ju jättedåligt och min ex-man blev förbannad så vi kallade läkaren och sjuksköterskan för rasister eftersom vi ansåg att de var de och för att de särbehandlade oss bara för att vi är mörka och från ett annat land! I iran får man antibiotika så fort man mår dåligt minsann!"

...WTF?! Inte undra på att bakterier börjar bli resistent mot antibiotika* + att man blir irriterad på folk som kallar en för rasist utan anledning! Och efter hon sa det så kom detta roliga ur hennes käft;

"När jag var yngre än vad jag är nu så såg jag väldigt bra ut om ni förstår... Jag var på en fest där det var politiker bland annat. Det kom fram en kille till mig som sa "Du är som en persisk gudinna!", jag svarade honom att jag var från iran då han sa att han kom från persien eftersom många män tror att dom får högre status då. Jag avvisade honom direkt eftersom mitt folkslag inte tycker om de folkslaget. Jag tyckte jag gjorde rätt i denna situation för att jag var inte ett dugg intresserad!"

...WTF IGEN?! Vem är det som är rasse nu om jag får fråga?!?!?!?!
Sen sa hon en massa annat tok, som att vi svenskar direkt dömde en som såg utländsk ut och att hon från början tyckte att svensk media var rasister. Väldigt speciell människa. Inte undra på att det är krig i världen, inte undra på att vissa ger utlänningar dåligt rykte, inte undra på att man blir irriterad och arg och ibland undviker dem. Sorry, men det är sanningen.

Eftersom att typ halva klassen var på föreläsningen, och eftersom den SÖG, så åkte jag, Elene och många fler hem när det blev lunch-paus. Så jag har ingen aning om vad hon snackade om efter lunchen - jag bryr mig inte heller!!!
När jag kom hem åt jag lunch, sen vilade jag ett långt tag. Jag och mamma var på affären och handlade - så köpte jag en Ben & Jerrys! Har inte ätit det sedan i somras då jag, Madde och Cissi satt vid NS och lekte med resterna tillsammans med kondomer! xD haha
Men det blir fisksoppa idag, hur gott som helst! Sen ska jag slappa framför TV:n. Ledig imorgon vilket känns underbart, jippie! :D

Idag spelar Brynäs finalmatch 2, heja heja säger vi till vårt ishockeylag! :)

-

FAKTA
*Problem med bakteriers resistens mot antibiotika har förekommit sedan antibiotika infördes som behandling vid infektioner hos människor. Med ökad – och ofta okontrollerad – användning, även utanför humanmedicinen, har problemen tilltagit. En viktig faktor är också spridningen av bakterier som har utvecklat resistens. Med ökad rörlighet av människor, djur och livsmedel kan denna spridning av antibiotikaresistens ske allt snabbare. (http://www.socialstyrelsen.se/smittskydd/vardhygienochresistens/antibiotikaresistens)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0